گام پانزدهم : نکته های سلوکی (2)

نکته پنجم : برای بهره مندی از برکات اسما ء الله

اهل ذکر که می خواهند واقعاً از برکات اسماء الله بهره مند شوند این ذکر را - انشاء الله - یک سال رجاءً انجام دهند:شب ها قبل از خواب هر شب به مدت تقریبی ده دقیقه ،ده بند از جوشن کبیر،با همان ذکر مشترک «سُبحَانَکَ یا لاَ اِلَهَ اِلاَّ اَنتَ اَلغُوث اَلغُوثَ خَلِّصنَا مِنَ النَّارِ یا رَبِّ» خوانده شود. اگر هر بار ده بند خوانده شود،هر ده شب یک دور جوشن کبیر خوانده می شود.بنابراین در یک ماه سه دور جوشن کبیر خوانده می شود و در یک سال سی و شش مرتبه می شود.در حدیث آمده است که هر کس در هر ماهی سه مرتبه جوشن کبیر بخواند ،خدای متعال او را می آمرزد.

دعای جوشن کبیر فقط به ماه رمضان اختصاص ندارد،بلکه در این ماه دستورش به گونۀ دیگر است.ماه رمضان دستورش در یک شب خواندن است؛در شب نوزدهم یک مرتبه،شب بیست و یکم یک مرتبه، شب بیست و سوم هم یک مرتبه،ولی با توجه تأمّل و توجه و محبت و شوق و رجا باید بخوانید.

بنده یک شبی داشتم جوشن کبیر می خواندم رسیدم به این اسم:«یا خَیرَ ذَاکِرٍ وَ مَذکُورٍ»؛ای بهترین کسی که تا کنون مرا یاد کردی و ای بهترین کسی که من او را یاد کرده ام.ای بهترین ذاکرها و ای بهترین مذکورها!این اسم مرا تکان دارد و به قول معروف برق این اسم مرا گرفت،دیگر رها نکردم همان جا محکم چسپیدم.در این گونه موارد باید مانند طفل شیر خوار گرسنه که به سینه پر شیر مادر می رسد،با حرص و ولع چسبیده و جدا نشد؛آن قدر باید این اسم را تکرار کرد تا دل را سیراب کند؛من نیز با عطش فراوان ،وقتی برق این اسم مرا گرفت،رهایش نکردم؛«یا خَیرَ ذَاکِرٍ وَ مَذکُور، یا خَیرَ ذَاکِرٍ وَ مَذکُور، یا خَیرَ ذَاکِرٍ وَ مَذکُور...» تکرار کردم؛حالا چه چیز هایی خدا به واسطۀ این ذکر مرحمت کرد به هیچ کس نگفتم،اگر به کسی هم گفته باشم ،گفتم خیلی چیز ها مرحمت کرد.اگر بگویم تعجب می کنید، باور نمی کنید،خودتان شروع کنید نتیجه اش را بگیرید.ما را هم دعا کنید.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وقتی در معراج به آسمان چهارم برده شد،بر قصری از لؤلؤ، با کنگره های زبر جد با اوصافی آنچنانی عبور کرد،فرمود:یا اخا جبرائیل،این قصر از آن چه کسی است؟ پاسخ داد برای کسی که نماز مغرب بخواند و بعد از آن چهل مرتبه بگوید:«یا کَرِیمَ اَلعَفوِ انشُر عَلَیَّ رَحمَتَکَ یا اَرحَمَ الرَّاحِمِین.» ای کسی که کریمانه عفو می کنی،رحمتت را بر من پراکنده فرمایا ارحم الراحمین.

 روزی حضرت رسول صلی الله و علیه و آله این اسم را تکرار می کرد«یا کَرِیمَ اَلعَفو»؛ یعنی ای خدایی که کریمانه عفو می کنی.جبرئیل نازل شد و گفت:هر که این اسم را بگوید خداوند متعال سیئات او را به حسنات نبدیل می کند و حسنات او را درجات قرار می دهد.

 

نکته ششم : توسل به حضرت مولی الموحدین ، امیر المؤمنین علی علیه السلام

سالک برای سرکوبی نفس امّاره،به توسل به امیر المؤمنین علی علیه السلام نیاز مند است.مداومت به ذکر «یا علی» در سیر الی الله لازم است. و لذا بسیار نیکو است که پس از نماز فریضه و تر جیحاً پس از نماز صبح،صد و ده مرتبه «یا علی» و هفتاد مرتبه «لا فَتَی اِلاَّ عَلِیّ لا سَیفَ اِلاَّ ذُو الفَقَار» بگوید.البته با استادش مشورت کند.

 داستان جالبی را در عظمت نام مبارک مولی علی علیه السلام که برای خودم اتفاق افتاده عرض می نمایم:برای اولین بار در مشهد مقدس خدمت آیت الله آقای حاج سید محمود مجتهدی سیستانی بودم. در مقابل ایشان کتابی بود به نام «دو چوب و یک سنگ» با اشاره به کتاب فرمود:صاحب این کتاب از عرفای محترم گیلان بوده و در رحیم آباد رشت سکونت داشته،و شاگرد مرحوم آیت الله سید موسی زر آبادی بوده اند. اسم اعظم را نیز می دانسته اند.

 در همسایگی ایشان بیوه زنی فقیر زندگی می کرده است که قوت غالب خود و بچه های یتیمش را با شیر گاو تامین می نموده است.روزی از منزل بیرون آمد دید زن همسایه و بچه ها به شدت گریه می کنند.پرسید چه شده؟جواب می دهند که گاومان مرده و ما نه تنها از شیر او محروم شدیم،بلکه حتی فرصت ذبح او را پیدا نکرده و از گوشتش نیز بی نصیب ماندیم.

ایشان آهسته، اسم اعظم را تلاوت کرده و با نوک پا به گاو زد؛گاو زنده شد و صاحب گاو و بچه ها خوشحال شدند. دو سه روز بعد، از استادش آیت الله سید موسی زر آبادی که ساکن قزوین بوده نامه ای به ایشان رسید که حاوی این مطالب بود:(ادامه مطلب در کتاب غم عشق)

نکته هفتم : سه دستور از حضرت بقیة الله علیه السلام

سه دستور که حضرت بقیة الله علیه السلام در مکاشفۀ سید احمد رشتی که در مسیر حج راه را گم کرده بود،فرمودند.سالک باید از این سه گوهر قیمتی استفاده کند:

1.        نافلۀ شب:

در باره نافلۀ شب همین بس که خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:و پاسی از شب را (از خواب بر خیز) و قرآن و نماز بخوان.این یک وظیفۀ اضافی برای توست. امید است پروردگارت تو را به مقامی در خور ستایش بر انگیزد.

2.        زیارت عاشورا:

در ارزش زیارت عاشورا همین بس که اگر کسی چهل شبانه روز با اذن استاد این زیارت را برای ها حاجتی بخواندف(با صد لعن و صد سلام)چه مادی چه معنوی نتیجه می گیرد.

3.       زیارت جامعه کبیره:

در اهمیت زیارت جامعۀ کبیره همین بس که حضرت امام علی النقی علیه السلام یک دوره فضائل خَلقی و نوری ائمۀ اطهار را در آن گنجانیده است. بر ماست که با شناختن این صفات و خصایص و اتصّاف خویش به آن ، زینت امامان معصوم گردیم.

 مرحوم آیت الله ، سیّد شهاب الدین مرعشی نجفی به بنده و دیگر شاگردانش سفارش فرمود:هفته ای یک مرتبه زیارت جامعۀ کبیره را بخوانید.

با صد هزار جلوه

حکیم متأله آیت الله جوادی آملی- دام ظله- در کتاب «ادب فنای مقربان» (شرح زیارت جامعه) بیان بسیار مفیدی دارد:«وزان زیارت جامعۀ کبیره، وزان دعای جوشن کبیر است.یعنی همان گونه که در دعای جوشن کبیر، اسماء و صفات فراوانی از خدا ذکر شده و خدا با هزار جلوه در این دعا برون آمده تا دعا کننده او را با هزار دیده تماشا کند،معرفتش به او بیشتر شود و خود را بدان صفت متّصف گرداند؛ امام هادی علیه السلام نیز در این زیارت، ائمۀ اطهار علیه السلام را به جلوه های گوناگون معرفی کرده تا زائر،ائمه را از دریچه های مختلف تماشا کند و سپس آنان را الگو و اسوۀ خویش قرار دهد و با تأسی به آنها بر تعالی و تکامل خود همت گمارد.

به بیان دیگر، دعای جوشن کبیر سفره ای است که میهمانان آن با هزار نوع غذای توحیدی پذیرایی می شوند،زیارت جامعه نیز سفره ای است که میهمانان آن با انواع گوناگون غذاهای امام شناسی، مورد تکریم قرار می گیرند.بدین ترتیب دعای جوشن کبیر در مقام الوهیت و ربوبیت به انسان می فهماند که سراسر نظام هستی را اسماء حسنای الهی اداره می کند و جای خالی وجود ندارد تا غیر خدای سبحان اداره آن قسمت رابر عهده بگیرد.از این رو باید چشم طمع از غیر خدا فرو بست و به کسی جز او امیدی نداشت.

زیارت جامعه نیز در مقام خلافت الهی و امامت،جای خالی باقی نمی گذارد تا دیگران آن را پر کنند.پس باید دست از دیگران کوتاه کرد و دیدۀ امید به خانۀ اهل بیت علیه السلام دوخت.چنان که دیگران باید چنگال طمع از چنگ اندازی به خلافت، کوتاه کنند؛زیرا با بودن افضل،نوبت به مفضول نمی رسد و با وجود معصوم مجالی برای غیر معصوم نخواهد بود.

امام، انسان کاملی است که خلافت «الله» و جانشینی او را در نظام هستی بر عهده دارد. سالار شهیدان، حضرت امام حسین علیه السلام هنگام اعزام سفیر خود،حضرت مسلم بن عقیل علیه السلام به مردم کوفه نوشت:«فَلَعَمرِی مَا الاِمَامُ اِلاَّ الحَاکِمُ بِالکِتَابِ،اَلقَائِمُ بِالقِسطِ، الدَّائِنُ بِدِّینِ الحَقِّ، الحابِسُ نَفسَهُ عَلَی ذَاتِ اللهِ »؛ به جان خودم سوگند!امام، کسی است که به کتاب خدا حکم و به قسط و عدل قیام کند، متدین به دین حق باشد و جان خویش را بر ذات خدا حبس کند.

«حبس بر ذات خدا» که در بیان امام حسین علیه السلام آمده برای تذکر به ضرورت جامعبت امام است؛زیرا اگر حبس بر صفتی از صفات خدا مطرح می شد و مثلاً می فرمود: «اَلحَابِسُ نَفسَهُ عَلَی رَحمَةِ الله» یا «اَلحَابِسُ نَفسَهُ عَلَی غَضَبِ الله» و امثال آن،جامعیت لازم را نمی داشت و یک بعدی می شد. همان طور که تماشاگر جلوۀ خدا از تماشای او لذت می برد و راه تخلّق به اخلاق الهی را می آموزد،تماشاگر جلوه های انسان کامل و خلیفة الله نیز ، از تماشای جمال و کمال او لذت می برد و الگو و اسوۀ تکامل خویش را می یابد.

بدین ترتیب دعای جوشن کبیر یک دوره کلاس توحید و خدا شناسی است که معارف آن را امین وحی بر رسول اکرم صلی الله علیه و آله القا کرده،زیارت جامعه نیزیک دوره امام شناسی است که هادیِ آل محمد علیهم السلام، حضرت امام علی النقی علیه السلام به رهپویان مکتب امامت و سالکان طریق ولایت آموخته است.

نکته هشتم : چند دستور مجرب

1-       تلاوت چهارده دور قرآن کریم :

این تلاوت ها را از اول ماه قمری شروع کند و در هر روزی یک جزء بخواند و ثواب دور اول را به حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله هدیه کند و در ماه بعد، ثواب دور دوم را به امیرالمؤمنین علی علیه السلام و به همین ترتیب تا دور چهاردهم که به حضرت صاحب الامر حضرت مهدی علیه السلام هدیه می کند .

بنابر این ، دستور فوق چهارده ماه طول می کشد ، ولی با اذکار و اوراد دیگر قابل جمع است و اگر احیاناً قادر به تلاوت قرآن نمی باشد ، استماع نماید.

خانم هایی که با عذر شرعی مواجه می شوند ، تلاوت را ترک کرده ، بعد از رفع عذر در ایام طهارت جبران نمایند .

2-       نماز چهارده معصوم :

این نماز را به کیفیتی که مرحوم حاج شیخ عباس قمی در مفاتیح نوشته است ، در چهارده هفته انجام دهد و ثواب هر نماز را به صاحب آن هدیه کند .

3-       نماز جعفر طیار

این جانب در شرایط معنوی فوق العاده ای خدمت آیت الله العظمی بهجت (ره) مشرف شدم و عرض کردم به قصد زیارت حضرت امام رضا علیه السلام عازم مشهد هستم . دستوری بفرمایید که بیشتر استفاده کنم . آقا فرمودند : پس از اتمام زیارت و نماز زیارت در جهت بالای سر حضرت و لو با فاصله دور ، نماز جعفر طیار را با سوره های مخصوصش بخوان .

از آن تاریخ به بعد هر وقت موفق به خواندن نماز جعفر طیار در حرم امام رضا عله السلام  شدم ، از برکات زیادی برخوردار گشتم . دوستان دیگری هم که از آقا سؤال کرده بودند ، همین مطلب را تأکید کردند .

آری نماز جعفر طیار در شست وشوی قلب از گناهان صفاتی و روحی که مهلک تر از گناهان جسمانی هستند ، جسمانی هستند ، اثر سریع تر و بهتری دارد . در صورتی که این نماز برای شستن گناهان روحی اکسیر اعظم است ، پر واضح است که در شست وشوی گناهان جسمی هم مفید است .